Av John Järpling

Vilken e-handelsplattform ska man välja egentligen?

2023-06-13

Tips

Vi på Commerce Mind försöker hålla kontinuerlig kontakt med relevanta e-handelsplattformar för att hålla oss á jour med vad som händer. Men det är en grannlaga uppgift. Jag gjorde nyligen ett snabbt överslag och hittade på mindre än tio minuter över 30 plattformar som har aktiv försäljning i Norden. Och då har jag säkert missat hälften.

Den nordiska marknaden för e-handelsplattformar är fragmenterad. Det finns en uppsjö gamla, nya, små och stora plattformar. Dessutom finns det plattformar från Sydamerika, USA och Asien som nosar på vår marknad. De satsar gärna på kontinentala Europa (främst Tyskland och Storbritannien) men testar gärna parallellt den nordiska marknaden och smyger i vassen efter lämpliga kunder och samarbetspartner.

Vad skiljer plattformarna åt? Vilken plattform passar just ditt företag? Hur ska man kunna välja? Vi har tidigare skrivit om de förberedelser man bör göra innan man ens börjar träffa plattformar och leverantörer, vilka misstag man lätt göra samt en hel del kring headless och composable commerce osv. Det går att fördjupa sig i ämnet precis hur mycket som helst, vilket vi tycker är oerhört kul. Man ska dock komma ihåg att den bästa plattformen kan "skrivas sönder" av en dålig implementation. Det omvända, med en leverantör som får rätt förutsättningar för att implementera en äldre traditionell plattform, sker också.

De riktigt stora globala drakarna kämpar för att finnas och ta mark i Gartner Magic Quadrant för e-handel. Då helst att finnas i det övre högra hörnet. Men vi tror inte man ska stirra sig blind på den här kartan om man inte är ett globalt amerikanskt företag med många miljarder i omsättning. Vi har istället tagit fram en process för att välja plattform som utgår ifrån en kombination av er e-handelsstrategi, omnikanala krav, tekniska behov och förmågor, tillväxtambitioner m.m. För oss handlar det om att försöka hitta plattformar och partners som passar. Vi tror inte det finns en lösning som passar alla, men det finns något för alla.

Och kom ihåg: Det finns inga perfekta val. Det finns för- och nackdelar med alla plattformar och vårt mål tillsammans med våra kunder är att man ska kunna göra ett så informerat och långsiktigt val som möjligt. Hör av dig för inspiration och hjälp!

John Järpling

John är projektledaren bakom e-handelsframgångar som NA-KD.com, Lyko.com och Coop.no online daglivaruhandel. Förutom att leda några av Nordens mest uppmärksammade ehandelsprojekt har han drivit produktutvecklingen av två olika ramverk på Episerver/Optimizely Commerce och commercetools.

Med mer än 20 års erfarenhet av mjukvaruutveckling, projektstyrning för e-handel, organisationsförändring och med en extraordinär känsla för att bygga effektiva team är John en tillgång för alla företag som vill något extra med sin e-handelsförsäljning.

Epost: epost

Commerce Mind

Commerce Mind är ett oberoende specialistföretag inom e-handel. Vi hjälper dig med allt från KPIer till teknik och arkitektur till processutveckling och upphandling.

Läs mer om vårt erbjudande här

Tveka inte på att kontakta oss ifall du vill röra dig snabbare.