Av Rickard Jönsson

Headless utan huvud

2021-08-25

Arkitektur, Composable Commerce & Tips

Hur fungerar ett headless system?

Som koncept fungerar headless som att systemet fokuserar på utvalda delar i en större värld. Dessa delar kan sedan, på ett väldigt strukturerat och tydligt sätt, användas via API av utvecklare att skicka in och hämta ut data. Ibland finns det en portal/site för administratörer att se data och modifiera det som är i systemet.

En utmaning med ett headless system är att dessa inte är integrerade sinsemellan, det är på ett sätt stora egon som slåss om att vara viktigast. Som e-handlare måste du arbeta i ett system som hanterar priser och produkter och så har du ett annat system för bilder och texter.

Tänk dig att du ska ändra din startsida och du arbetar med ditt headless system för content. Det fungerar utmärkt så länge du arbetar med bilder och text. Men vänta nu, överst på sidan vill du visa toppsäljare produkter i en avgränsad yta. Och varför inte en annan yta med nya varumärken som trendar just nu? Hm ja just det, mina headless system pratar inte med varandra och jag behöver jobba i två system.

Var är huvudet?

Alla dessa olika uppbrutna system är bra inom sina områden.

Men hur ska man få dem att prata med varandra? Vad är det konsumenten som besöker e-handelssiten eller appen ska använda? Och inte att förringa; ska anställda på e-handlarna använda så många olika system utan att data synkas mellan system?

För att flera headless system ska fungera tillsammans för en e-handlare måste det till en sak, och det vad alla ser, hemsidan – hjärnan bakom. Det är hemsidan som syr ihop de andra systemen, de som kunden inte ser – headless systemen. Hemsidan är extremt viktig och måste hålla bästa klass, inte bara i att kombinera bakomliggande system utan även att i säkerställa prestanda

Hemsidan är alltså spindeln som i flera nivåer tekniskt ska orkestrera dina headless system och allting annat kring sitens teknik.

För vad är det värt att betala dyra fakturor för headless systemen som upplevs som segt för man inte valt rätt drift (Amazon, Microsoft Azure, Google cloud etc.). Att man glömt bort att det behövs CDN även för siten. Att hemsidan inte cachar rätt saker vid rätt tillfälle och många andra exempel på teknik som måste fungera.

Huvudet blir således en absolut kritisk punkt och till stor del handlar det om att välja rätt partner. En partner som förstår hur det ska integreras och vad som krävs för att ta fram en toppklasslösning för konsumenten.

Att välja headless är svårt, att välja det bortglömda huvudet är ännu svårare. Vi på Commerce Mind hjälper dig att välja rätt headless eller inte, det inte säkert att headless är rätt val för just dig.

Rickard Jönsson

Rickard har levererat över 30 e-handelsprojekt som senior system- och lösningsarkitekt med fokus på att driva kundernas försäljning. Han har erfarenhet och insikt i alla de vanliga problem som en kund ställs inför, oavsett om det gäller teknisk arkitektur, integrationer, projektorganisation, betalningslösningar, förvaltningsstrategi m.m. Med Rickard ombord, kan ett företag undvika de klassiska falluckorna som man annars ofta går i.

Rickard har 20 års erfarenhet av mjukvaruutveckling för bättre affärer och har många gånger varit nyckeln för att säkerställa projektens framgång. Han är hett eftertraktad som e-handelsarkitekt och coach till projekt-team.

Epost: epost

Commerce Mind

Commerce Mind är ett oberoende specialistföretag inom e-handel. Vi hjälper dig med allt från KPIer till teknik och arkitektur till processutveckling och upphandling.

Läs mer om vårt erbjudande här

Tveka inte på att kontakta oss ifall du vill röra dig snabbare.