Av Anders Ekdahl

Introducerar: Commerce Mind Nexus

2023-10-11

Arkitektur, Composable Commerce & Tips

Commerce Mind Nexus är ett kostnadsfritt ramverk som vi byggt för att hjälpa våra kunder att förbättra sina bakgrundsprocesser och data-flöden men framförallt ge insyn och kontroll till dessa för icke-tekniker.

Vad löser Nexus för problem?

I en e-handelslösning finns det många tillfällen när olika händelser ska trigga igång flöden och att data ska skickas mellan system. Detta är ofta särskilt tydligt i en composable lösning men samma utmaningar återfinns oavsett arkitektur. Ett exempel är när en order läggs, då ska ett antal saker ske för att ordern verkligen ska färdigställas. Den ska skickas till ERP/OMS, den ska skickas till rekommendations-motor och BI, det ska skickas ett orderbekräftelse-mail, etc etc.

Den naiva lösningen är att göra allt det där samtidigt som kunden trycker på Köp-knappen, men det är inte särskilt hållbart. Om något steg i flödet inte fungerar som det ska behöver man kunna köra om just det steget isolerat. Kanske gick det inte att skicka orderbekräftelsen men det gick bra att exportera ordern, då ska bara orderbekräftelsen köra om. Och vi vill ju inte precis behöva ringa kunden och be henne trycka på köp-knappen igen bara för att köra om våra flöden.

Precis här kommer Nexus in i bilden för att förenkla att sätta upp, övervaka och ge insyn i dessa flöden. Ofta är det bara utvecklare eller tekniker som har insyn i dessa flöden men en av Nexus styrkor är att synliggöra dem även för icke-tekniker. Med Nexus webb-gränssnitt kan vem som helst logga in och snabbt konstatera att t.ex. order-exporten inte fungerar men dessutom själv kunna göra enklare felsökning och försöka köra exporten igen.

I praktiken är Nexus ett ramverk i .NET som ger utvecklare verktyg att kunna fokusera på att lösa sin uppgift och inte behöva tänka på allt runtomkring med felhantering, tajming och att ge insyn till verksamheten. Det som utvecklare bygger blir automatiskt synligt, övervakningsbart och säkrat.

Exempel - Cervera

Cervera är under en förändringssresa där man förflyttar sin IT-miljö och byter ut ERP samt förändrar en rad integrationer mot kringliggande system. Den tidigare lösningen var väldigt svår att på daglig basis ha kontroll över samt förstå om en integration fungerade eller ej.

”Commerce Mind Nexus är en stabil produkt som fungerar bra när det kommer till att hantera våra integrationer. Det som står ut är den visuella översikten och möjligheten att enkelt få mail vid problem samt se om något gått fel och köra om det jobbet med ett klick.”

- Rasmus Andersson, CTO Cervera

Idag har man kopplat in flöden kring ordar till ERP, faktureringssystem, inköpssystem samt analysdata till Nexus och allt fungerar precis som önskat.

Genom att kontinuerligt förflytta orkestrering och övervakning av jobb till Commerce Mind Nexus har man inte bara vunnit högre stabilitet, man har framför allt kunnat förflytta ut kontrollen av integrationerna till verksamhet och berörd personal. Till exempel låter man den visuella healthchecken visas på en skärm på kontoret så att alla snabbt och enkelt kan ta del av realtidsinformation kring flöden som rullar och se om något inte fungerar. Det gör att Cervera kan jobba effektivare och snabbare reagera på eventuella problem.

Exempel - Lyko

Lykos problem är en komplex IT-miljö i ständig förändring, med många bolag i koncernen där behoven skiftar och man ska klara allt från B2C till 3TPL-flöden med kunder och leverantörer. Då många utmaningar kräver specialanpassningar har Lyko en hög grad av egenutveckling av system ovanpå och runt sitt ERP. Under 2023 uppstod behovet av en enkel, flexibel samt skalbar lösning för att hantera kontrollen på alla flöden och Commerce Mind föreslog Nexus.

Första projektet blev att utnyttja Nexus direkt i kärnan av systemen, det egenutvecklade OMS:et. De interna utvecklarna gillade möjligheten att enkelt kunna se loggar och problem, den robusta väldokumenterade funktionaliteten samt att Nexus möjliggjorde teamen att ha hög hastighet i utvecklingen.

"Du kan enkelt och snabbt se det du behöver, just det visuella är oerhört viktigt."

- Nils Ajaxon, Systems developer Lyko

Peter Gunnarsson, CTO på Lyko, ser Nexus som ett mycket kompetent verktyg för kontroll över processer och att hantera flöden som skär genom bolagets olika delar. En order ut till kund kan t.ex. bestå av både lagerförda och 3TPL:ade varor som då ska sammanföras. Många processer ska starta som man behöver veta om dem går fel eller stannar upp av något skäl.

"En sak som gör att Nexus passar så bra in i vår systemkarta är konceptet kring adapters som ger ett flexibelt stöd och möjliggör snabb implementation av nya integrationer, kopplingar eller beräkningar där vi får en hög visibilitet out of the box. Det underlättar och används bl.a. kring sammankopplingen mellan våra olika bolag för en och samma order."

- Peter Gunnarsson, CTO Lyko

Nexus har blivit en viktig kugge i Lykos utveckling, både som stöd mellan interna system men även i kopplingarna ut mot dem digitala och fysiska försäljningskanalerna. Det är vi på Commerce Mind stolta över.

Vad kostar det?

Ingenting, vi erbjuder det gratis under en Open Source-licens till våra kunder. Commerce Mind är ett oberoende expertbolag inom e-handel och retail och det där med oberoende är väldigt viktigt för oss. Genom att erbjuda Nexus gratis och som Open Source får du som e-handlare full insyn och kontroll. Du blir inte inlåst och du har alla möjligheter att utvärdera Nexus mot andra alternativ. Vårt enda incitament är att det är kul desto fler som använder det och har nytta av det.

Varför vi byggde Nexus

Att få kontroll över sina data-flöden och bakgrundsprocesser är något som många e-handlare har problem med och det är sällan som det fungerar optimalt. Ofta beror det på att utvecklare får i uppgift att lösa ett specifikt flöde i taget men man tar sig sen inte tid till att se över helheten. Längst bak i backloggen ligger det kanske en story om att undersöka ifall en integrationsmotor kan göra saken bättre men både kostnaden och insatsen att integrera det gör att den storyn fortsätter att ligga där längst bak.

Därför byggde vi Nexus för att utvecklare ska kunna fortsätta att få fokusera på ett flöde i taget och bygga det så effektivt som möjligt, och att kunna förlita sig på att Nexus ser till att helheten håller ihop. Och att verksamheten får rätt verktyg vad gäller övervakning, felsökning och verktyg till icke-tekniker. Vi har kokat ner vår erfarenhet från 30+ e-handelslösningar till något vi själva vill använda för att lösa de utmaningar vi vet att man ställs inför.

Nexus kan utan problem integreras i en befintlig applikation, så om du har en integration som hade mått bra av att bli lite mer stabil kan det vara värt att ta en titt på Nexus.

Du kan också köra många olika applikationer med Nexus i samma landskap, t.ex. i en (micro)service-arkitektur. Ofta har dessa services interna behov med bakgrundsprocesser och data-flöden och då kan du utan problem köra en intern Nexus i de services som behöver det.

Nexus är skapat för att lösa riktiga problem baserat på erfarenhet, utan några baktankar mer än att vi vill göra livet lättare för alla e-handlare.

Läs mer om Nexus tekniska dokumentationen här:

https://nexus.commercemind.se

Anders Ekdahl

Anders är hjärnan bakom de tekniska e-handels-ramverken som tagit Nordic Nest, Lyko, NA-KD, Filippa K, Kicks, m.fl. från lovande digitala initiativ till ledande e-handelsaktörer.

I sin roll som CTO och chefsarkitekt för Sveriges främsta e-handelskonsult har han lett över 200 utvecklare till framgång. Med sin förmåga att kombinera teknik, strategi och affärsvärde har Anders en djup insikt om vad du som e-handlare behöver för att nå och överträffa dina mål.

Epost: epost

Commerce Mind

Commerce Mind är ett oberoende specialistföretag inom e-handel. Vi hjälper dig med allt från KPIer till teknik och arkitektur till processutveckling och upphandling.

Läs mer om vårt erbjudande här

Tveka inte på att kontakta oss ifall du vill röra dig snabbare.