Av Martin Zellman

Konsten att göra en upphandling inom e-handel

2022-02-21

Tips, Organisation & Composable Commerce

Vad har ni för förutsättningar?

Processen att fundera kring en ny e-handel är komplicerad och kräver eftertänksamhet. Att bara köpa samma system och plattformar som idolen i branschen är vanligare än vad folk tror men knappast alltid rätt väg framåt. Istället behöver man titta på sitt företags strategiska plan och förstå vilken prioritering e-handeln kommer att ha de kommande åren* och vad ni är beredda att lägga ner i tid och pengar.

Några enkla frågor som ni borde ha svar på innan ni går ut i upphandling är:

  • Hur ser budget ut för e-handeln de kommande 5 åren.

  • Hur ska organisationen kring e-handeln se ut? Vem ska ansvara för vad?

  • Vad har vi för tekniska utmaningar? Hur ska dessa lösas?

  • Vilka kringkostnader tror vi att en ny e-handel kommer leda till?

  • Vad är ambitionen och tillväxtplanen?

Målet med övningen att tänka till innan man går ut i upphandling är att du då har bättre förståelse för vad du behöver och vad det får lov att kosta i tid och pengar. Det är så oerhört mycket bättre att välja rätt snarare än att välja snabbt. E-handelsprojekt ställer stora krav på beställaren och om du som beställare inte vet hur du önskar ha det, hur ska då utvecklarna som ska bygga lösningen veta det?

Hur gör vi då med kravlistan?

Att ha en sammanställning på vilka funktioner som ni önskar är såklart bra att ha. Men även om ni rensar och skär bort så kommer den listan ändå troligtvis vara för lång för att få med allt. Beroende på bransch och komplexitet så är rådet att börja basic och ha koll på alla funktioner en e-handel MÅSTE ha i första steget för att få ut något. Ska man vänta tills siten är perfekt så kommer sidan aldrig släppas. Ut med en första version, testa, utvärdera och vidareutveckla.

Hur väljer man egentligen en plattform i djungeln?

Vilken teknisk lösning du behöver för att genomföra projektet borde vara den enkla biten. Den stora frågan handlar om hur du som företag är strukturerat och hur ni klarar av de olika alternativen. Och ja, hur ni jobbar och hur organisationen ser ut har stor betydelse på vilka system ni bör kika på.

Men givetvis också vad ni har för behov av att kundanpassa eller hur långt är ni beredda att gå för att kompromissa med en mer inlåst lösning?

  • Open source

  • All in one (monolith)

  • Composable Commerce (headless, best of breed, kärt barn har många namn)

  • M.fl

Alternativen är många och alternativen blir flera för varje månad som går. Är du osäker så be om referenser, scanna ditt nätverk och våga ta hjälp om du inte förstår begrepp. Det är helt omöjligt för en e-handlare att kunna allt om sin egen business och hela tiden har koll på de senaste trenderna och plattformarna.

Om jag hade suttit i era skor. Hur hade jag gjort då?

1. Först hade jag sett över strategin/försäljningsmålen och slagit fast om dagens lösning är tillräckligt skalbar för att nå mina mål.

2. Att byta e-handelsplattform eller partner är ett stort arbete, jag hade intervjuat personalen om dagens flaskhalsar och utmaningar. Låt alla som kan tänkas påverkas ha en åsikt. Det är heller inte ett enmansjobb utan se till att ni är en grupp som kan jobba tillsammans.

3. Sammanställt en intern lista med dagens utmaningar tillsammans med alla parter som på något sätt påverkas av e-handeln d.v.s. logistik, kundtjänst, försäljning, marknad osv.

4. Mappat ner utmaningarna i områden och inventerat i mitt nätverk efter hjälp om vilka system andra använder och hur de i så fall kan hanterar de utmaningarna ni står inför.

5. Räkna på vad ett projekt får lov att kosta för att göra en grov budget.

6. Känner du dig ännu osäker så hade jag tagit hjälp av någon oberoende konsult som kan sätta sig på er sida och hjälpa er att hitta rätt vägval.

7. När jag fått en bra bild över mina utmaningar så hade jag valt ut några plattformar som jag tror skulle matcha mina önskningar och bett dem visa för att gå på djupet om de verkligen kan lösa mina problem och vara tillräckligt skalbara framåt.

8. Alla system har för och nackdelar. Se till att få dina orosmoln verifierade av referenser. Ring många! Ju fler desto bättre.

9. Hur ser möjligheterna ut att leverera detta? Har ni kapacitet inhouse eller ska något extern byrå göra jobbet? (om så är fallet så bör ni från början även ha en budget och ta referenser här)

Kunskap är makt

E-handel är en mångmiljard-industri som bara växer, men det är förvånansvärt få personer som verkligen vet vad de pratar om. Det finns många som vill sälja saker till dig men sannolikheten är att de inte vet mer än vad du gör, de har bara lärt sig att säga rätt saker. Ställ mycket frågor för sannolikheten är att alla andra undrar samma sak men ingen vågar ställa frågan. Och acceptera inte svävande och bortförklarande svar. Du vet att du hittat rätt person när hen är tacksam för frågorna och svarar entusiastiskt för att få dela med sig av sin erfarenhet.

Lycka till!

/Martin

*Not. Det beror så klart på om du är ren e-handlare, retailer, B2B osv.

Martin Zellman

Martin har arbetat med affärsutveckling, produktval, upphandling, leverantörsval och förhandling inom e-handel i många år. Efter att ha suttit i hundratals upphandlingar bidrar Martin med stöttning och insikter till ledningsgrupper, styrelser och e-handels-organisationer i de strategiska vägval som kommer att definiera företagets framgång under många år efter beslutet.

Epost: epost

Commerce Mind

Commerce Mind är ett oberoende specialistföretag inom ehandel. Vi hjälper dig med allt från KPIer till teknik och arkitektur till processutveckling och upphandling.

Läs mer om vårt erbjudande här

Tveka inte på att kontakta oss ifall du vill röra dig snabbare.