Av Martin Zellman

Here we go - Amazon Prime nu i Sverige

2021-09-20

Spaning

Det är nu nästan på dagen ett år sedan Amazon slog upp sina dörrar i Sverige. Många var vi som fick oss ett gott skratt av den fantastiskt dåliga maskinöversättningen och till en början så var det mycket som indikerade på ett misslyckande för Amazon med rätt begränsat utbud och långa leveranstider.

Det har varit ganska tyst om Amazons Sverigesatsning ett tag nu, och försäljningen har inte tagit fart. Men jag blev inte förvånad när Amazon idag meddelade att de har släppt Amazon Prime i Sverige. Det som under så många år varit en självklarhet och en del av vardagen i det stora landet i väster med över 150 miljoner medlemmar kan nu börja få fäste även här.

Så hur kommer det nu gå för en av världens största kundklubbar med över 200 miljoner medlemmar här i Sverige?

En färsk undersökning ifrån USA säger att 66% av alla besökare i hittar allt de behöver på Amazon och ser därför inget behov av besöka andra e-handlare. Alla mina vänner i USA startar alltid sin köpresa på Amazon, och avslutar den oftast där. Ett slags "Internet för produkter" helt enkelt där prime förstärker erbjudandet med sin fria frakt och snabba leveranser.

Att gå in på en sajt och hitta allt man behöver låter som rätt långt ifrån vardagen i Sverige som vi känner den. Finns det egentligen en motsvarighet i Sverige? Knappast. Det skulle vara en sorts kombination av Claes Olsson, Gekås, IKEA och Zalando. Typ. Blir helt klart intressant att se hur/om våra köpbeteenden kommer att ändras i och med att Amazon utökar sin verktygslåda här.

28% av besökarna har handlat färdigt på mindre än 3 minuter.

Läs den meningen en gång till. Hur man än vrider och vänder på den siffran så är det otroligt imponerande att med Amazons sortiment göra det så enkelt för kunden att hen lägger så kort tid för att genomföra ett köp. Det som är imponerande är att de har bra balans i snabbhet för de som önskar det och är duktiga på att cross sell och rekommenderade produkter för de som önskar det. En svår balans för många som de lyckats bra med.

69% av alla som skriver upp sig på ”en gratis provperiod” konverterar till kunder i USA.

Även här kan såklart många bolag se och lära. Provperioden är till för att du ska hinna testa runt och prova utbudet. Uppenbarligen lever Amazon upp till de högt ställda förväntningarna som finns och skapar det mervärdet för att kunderna ska övergå till betalande kunder. Det blir intressant att se om andra aktörer kommer att följa efter Amazons modell framöver. Kommer vi se Rustas kundklubb erbjuda gratis kanelbullar eller kommer Stadium att erbjuda gratis prenumeration på vi i villa? Återstår att se om det blir 69% prenumerationsgrad även i Sverige. Min gissning är att den blir betydligt lägre. Eller att det tar lång tid. Jättelång.

Vilka utmaningar ser jag med Amazon Prime i Sverige?

Hållbarhetsfaktorn Jag är lite kluven i hur stort behovet av snabba leveranser är för den allt mer medvetne konsumenten i Sverige. Länge har pris varit den viktigaste faktorn för köp men under de senaste åren så skulle jag säga att pendeln har svängt beroende på vad du köper och hur du får det levererat. De allra flesta konsumenter skulle kunna tänka sig att vänta någon dag till mot att varorna levereras på ett hållbart sätt. Om vi inte är där redan idag så är jag övertygad om att det är dit vi är på väg. Så helgleveranser till centrala Göteborg kanske inte är meningen med livet. I alla fall inte för alla.

Utbudet via spel och TV Konkurrensen inom gaming och streaming av film/TV är redan stenhård från Steam, Netflix, HBO, Viaplay, C-More m.fl. Och jag tror att utbudet inte kommer ge samma typ av fördel som Amazon har i USA bara för att de öppnar Prime här. MEN skulle de satsa lite mer på ett bredare och ett nordiskt utbud, eller mer på e-sport så kan tror jag att fler är villiga att testa.

Köpbeteende Själv så planerar jag oftast mina inköp och gör mer research innan jag väl beställer. Och i och med att jag är van med mina nuvarande leveranstider så bör det i alla fall ta sin tid innan jag börjar ställa det kravet som snabbare leverans. Att handla saker styckvis och få flera leveranser om dagen tror jag just nu kostar mer än det smakar… för alla parter.

Geografisk täckning Det återstår att se exakt vart gränserna kommer att gå men 1-2 arbetsdagar för leverans inom storstadsregionerna är ju inte någon kioskvältare direkt. Vad händer med de andra orterna? Provade Amazon igen för ett litet tag sedan och då var leveranstiden två veckor. Här får de nog steppa upp lite för att just detta argumentet ska vara det avgörande…

Å andra sidan kostar det bara 59kr/mån. Då får man snabba leveranser och kan kolla på Clarkson's Farm under fredagsmyset. What's not to like?

Källor:

Martin Zellman

Martin har arbetat med affärsutveckling, produktval, upphandling, leverantörsval och förhandling inom e-handel i många år. Efter att ha suttit i hundratals upphandlingar bidrar Martin med stöttning och insikter till ledningsgrupper, styrelser och e-handels-organisationer i de strategiska vägval som kommer att definiera företagets framgång under många år efter beslutet.

Epost: epost

Commerce Mind

Commerce Mind är ett oberoende specialistföretag inom e-handel. Vi hjälper dig med allt från KPIer till teknik och arkitektur till processutveckling och upphandling.

Läs mer om vårt erbjudande här

Tveka inte på att kontakta oss ifall du vill röra dig snabbare.