Av Tobias Bergström

Black Week – BLACK FRIDAY CANCELLED!

2021-11-24

Black week, Spaning & Tips

Om du fortfarande sitter funderar på hur du ska få uppmärksamhet och hitta den där perfekta rubrikraden i mailet är det dags bestämma sig. Hur sticker man ut? Antibudskap, vansinnigt hög rea, alla medel är väl tillåtna nu i sista sekunden men glöm inte att det måste matcha tonalitet på landningssidor och ditt varumärke. Det kan skava för mycket annars och bli viralt på fel sätt.

Inför Black Week är planeringen av kampanjen A och O. Vilka varor, kommer logistiken kunna hantera mängden köp, personalförstärkning, processeffektivisering och inköp av lager så man inte säljer slut osv. Ska vi satsa på TikTok eller 100 stycken micro Influencers, valen känns oändliga. Men förhoppningsvis har ni landat i en strategi och taktisk plan – annars är det lite sent idag…

En sak som många gör nu är att skapa kategorier för gåvor. Många använder ju Black Friday för att köpa julklappar och om man enkelt på siten kan hitta ”Presenter till honom” eller ”Julklappar för tonåringar” kan det fånga in några extra köp och underlätta beslutsprocessen för kunden.

Vi tog ett snack med André Ihlar, Online Sales Manager på Lyko, kring hur han tänker efter alla år med Black Friday. Det gäller ju nu att både inför och under kampanjen ta i beaktande att visningar, klick och konverteringsfrekvenser ökar markant under dessa dagar så att man bör monitorera såväl spend som resultat aktivt i mycket större utsträckning. Lyko kör ju varje år stenhårt med kampanjer hela veckan och det måste ju ha gett lite smällar på vägen och erfarenhet, och mycket riktigt:

”En tuff snyting vi försöker ducka varje år, men blev träffade av flera gånger förr är att alla automatiska annonssystem anpassar sig efter den högre konverteringen och där tar det några dagar efter att man stängt av kampanjen innan de fattar att konverteringen sjunkit, så där brukar spenden kunna vara alltför hög i några dagar.”

Ett annat vanligt problem man ofta ser i samband med BF (och andra kampanjperioder) är att annonser får ligga kvar trots att produkten är slut i lagret. Det är ju förstås tråkigt att bara ge bort annonskronor till Google som aldrig kommer att ge någon konvertering, men kanske ännu värre är ju att det kommer att forma kundens uppfattning om ditt varumärke. “Det är ingen idé att klicka på annonsen från Företag X med det bästa priset på varan jag söker, för de brukar inte ha den inne ändå”. André har även noterat att man behöver tänka lite smart med hur man spenderar sina pengar på sociala plattformar när man bygger upp sina kampanjer, men vill ju testa sig fram och när man hittar kampanj som funkar bara brassa på med massa pengar på den kampanjen men det ger ofta platt fall.

De sociala plattformarnas optimeringssystem funkar bäst om man ökar sin budget över tid, så vill man ha bra resultat och vara trygg i att man får ut sin planerade budget så behöver man successivt öka sin budget för kampanjerna över åtminstone några dagar inför.”

Som avslutning från Tobias Bergström på Commerce Mind: Jag ser också alltför ofta e-handlare med underdimensionerat lager och logistik för Black Week. Om ditt normala plock & pack kan hantera 1 000 ordrar per dag, men du får i genomsnitt 10 000 ordrar, mycket drivet av annonsering, under en veckas tid kommer det troligen att ge internt kaos och en dålig kundupplevelse. I leveransen, i kundtjänsten, i returhanteringen m.m. Ha konstant koll på din annonsering och låt den anpassas av hur den övriga organisationen hänger med. Eller inte.

Dessa är ju några i grunden självklara men bra tips som ni skulle tänkt på för 6 månader sen. Håll koll på annonseringen. Det kan göra en hel del för sista raden i resultaträkningen.

Tobias Bergström

Med 25 års erfarenhet från att driva e-handel och digital utveckling som beställare och digitalchef på några av Sveriges mest framgångsrika globala företag samt som strategikonsult inom e-handel, är det få problem, utmaningar och möjligheter som inte redan diskuterats och knäckts av Tobias. Och det oavsett om kontexten är B2C, B2B eller DTC.

Digital organisation, KPI-baserad e-handelsutveckling, plattforms- och produktval, digital affärsmodellering, försäljningsanalys- och optimering, styrelsecoaching, strategi för produktinformation m.m. är Tobias vardag. 360 graders e-handel helt enkelt.

Epost: epost

Commerce Mind

Commerce Mind är ett oberoende specialistföretag inom e-handel. Vi hjälper dig med allt från KPIer till teknik och arkitektur till processutveckling och upphandling.

Läs mer om vårt erbjudande här

Tveka inte på att kontakta oss ifall du vill röra dig snabbare.