Av John Järpling

Ecommercifieringen av allt

2024-03-17

B2B & Tips

Kan man sälja ett hus med e-handelslogik? För oss i e-handelsvärlden framstår frågan som absurd närmast, "Klart man kan!" ropar vi alla och drar av en konfettikanon och skrattar glatt...

Men det är en intressant fråga som dykt upp hos oss på Commerce Mind flera gånger nu från företag som traditionellt inte tänkt e-handel och tål att funderas över. Vad menar vi att det är klart att det går?

Det sitter många försäljningschefer därute nu och funderar över hur de ska införa ett driv i sina affärer och blickarna vänds mot e-handels världen. Många sitter med komplexa produkter (att köpa ett färdigbyggt trähus har ganska många konfigureringar på vägen till checkout till exempel) och alla mumlar om att kan man sälja en Tesla online kan man väl... Men en Tesla är lätt, brandingen är enorm (trygghet) och valen faktiskt ganska få, det är 8 val från start till mål på en Model 3. Alla som någonsin ens börjat renovera ett badrum vet att åtta val ger dig knappt en toalettstol och toarulleshållare.

Vad är e-handelslogik?

Det är t.ex. att strömlinjeforma köpresan så kunden får det så enkelt som möjligt att hitta en vara och köpa den. I många fall innebär det att dra ner på valen, presentera enkla standardval med tydliga enkla möjligheter att ändra om det absolut måste finnas val.

Det är att skapa en trygghet i pris, kvalitet och leverans med tydlig information i lättillgänglig form direkt, men som kan leda vidare till fördjupning om man vill. Jobba med korta, enkla och förstärkande budskap, så kallade USPar, som även gärna driver köpbeteende:

  • 5 års garanti

  • Enkla returer, no questions asked!

  • Fossilfria snabba leveranser!

Det handlar även om att när kunden väl landar i en utcheckning så ska man skala bort störande hinder. Har du noterat att många kassasidor ofta plockar bort sökmöjligheter och menyer och är väldigt avskalade och rena? Det är helt enkelt för att när kunden väl är på kassasidan ska man inte få för sig att göra något annat. Samma sak med utcheckningen, tvinga inte användaren att logga in och fylla i massa saker, erbjud hellre att köpa som gäst.

E-handelslogik handlar mycket om konverteringsoptimering helt enkelt, men även om att vara relevant i alla geografier. Ha rätt betalmedel på varje marknad, ha rätt typ av kampanjer, rätt kommunikation, en kundtjänst som går att nå på det sätt som förväntas osv. Känna sin kund och marknad helt enkelt och anpassa sig.

Anpassning, snabbhet, testa, datadrivet, justera. Det är nyckelord för e-handlare som är framgångsrika. Att hela tiden försöka analysera vad man gör och hur det fungerar och sen testa nya strategier och analysera dem. Jobba KPI drivet och utvärdera och släppa sina darlings - data talks!

Det handlar även om produktrelationer och att jobba med up- och cross sell. Hur kan man jämföra det du presenterar på din site? Kan man göra det enkelt för kunden hitta information som relaterar, lägger på extra dimension på något sätt och håller kvar kunden på siten, om det första man träffar på inte är rätt.

Tänk på att väldigt många kunder inte landar på din startsida, utan inleder sin resa direkt på en produktsida. Där måste du fånga relationen direkt och presentera olika alternativ, om den landningssidan inte är 100% vad man var ute efter. Det gör man genom att t.ex. visa olika alternativ eller USPar som håller kvar. Det är en svår balansgång, men kan enklast mätas genom engagement rate (eller det äldre omvända bounce rate i GA), dvs hur många landade på sin produktsida och valde att stanna och göra något meningsfullt vs. de som drog snabbt utan aktivitet. Går det att få upp den några procent är mycket vunnet. Engagement rate och bounce rate-nivåer får vi ofta frågor på - vad som är normalt, och det finns nog ingen sanning där. Börja helt enkelt mäta och försök höja den helt enkelt. Anpassning, snabbhet, testa, datadrivet, justera.

Att ecommercifiera allt är ingen magi, det handlar helt enkelt om att strömlinjeforma resan och låta det styra hur information presenteras på din site. Använda den klassiska "Don't make me think-principen". Dvs, mindre beslut och design av en kommité och mer att sätta kunden och säljet i förarsätet. Vi har framgångsrikt diskuterat dessa frågor med många e-handlare, vill du prata mer om detta med oss så hör av dig till oss på Commerce Mind.

John Järpling

John är projektledaren bakom e-handelsframgångar som NA-KD.com, Lyko.com och Coop.no online daglivaruhandel. Förutom att leda några av Nordens mest uppmärksammade ehandelsprojekt har han drivit produktutvecklingen av två olika ramverk på Episerver/Optimizely Commerce och commercetools.

Med mer än 20 års erfarenhet av mjukvaruutveckling, projektstyrning för e-handel, organisationsförändring och med en extraordinär känsla för att bygga effektiva team är John en tillgång för alla företag som vill något extra med sin e-handelsförsäljning.

Epost: epost

Commerce Mind

Commerce Mind är ett oberoende specialistföretag inom e-handel. Vi hjälper dig med allt från KPIer till teknik och arkitektur till processutveckling och upphandling.

Läs mer om vårt erbjudande här

Tveka inte på att kontakta oss ifall du vill röra dig snabbare.