Av Martin Zellman

10 tips på förbättrad konverteringsgrad

2022-08-24

Tips, Omnikanal & Konverteringsgrad

Det finns många faktorer som gör att kunderna kommer längre ner i köptratten och förhoppningsvis når till den önskade transaktionsfasen. Kundresan som ni ritade upp i PowerPoint under den där workshoppen för ett par år sedan var logisk och bra, den har idag inte mycket att göra med kundernas verklighet. Dina kunder har numera en mängd olika information till sitt förfogande tack vare ett överflöd av digitala enheter och informations- och transaktionskanaler. Dagens kundresa är främst omnikanal och involverar massor av aktiviteter som inte involverar er som företag. Så hur kan du driva dina e-handelskonverteringar och optimera din köpares resa?

1. Är Content ännu king? Kundresan är kartan över din kunds upplevelse av ditt varumärke. Kommunikationen som du har under hela denna process kan navigera ditt prospekt till att bli ett lead och så småningom en kund. Företag med skräddarsytt webb(?)innehåll har generellt bättre domänauktoritet. Men mer än så ger det kunderna värdefull information. Det ger dem insikter i företagets röst, åsikter och expertis.

Webbplatsens innehåll bör vara kärnan i din strategi för konsumentbeteende online. Om informationen inte är relevant kommer potentiella konsumenter snabbt att lämna din sida. Dina mätvärden i Google Analytics är en bra indikation för att hjälpa dig att förstå vad dina kunder tycker om din e-handel. Det kommer att indikera om de tycker att ditt innehåll är relevant eller inte.

2. E-postmarknadsföring: Är e-post dött? Vissa tänker att e-post är dött men inom många branscher funkar det alldeles utmärkt. Oavsett om det är en betalningsavisering eller ett erbjudande i tid, kommer vikten att upprätthålla kommunikation med kunder att förbättra varumärkesengagemanget och försäljningen. Givetvis får det inte gå till överdrift i en tid där e-handlare, fraktbolag, last-mileaktörer och kreditgivare ska samsas med att skicka kommunikation till kunden. Det kan lätt bli för mycket här så se till att ni är synkade. Se till att du har en anständig mängd relevant innehåll för att vårda dina leads.

Med automatisering av e-postmarknadsföring kan du skicka e-postmeddelanden automatiskt baserat på konsumentbeteende eller intresse online. Så ju fler e-postmeddelanden du har för olika scenarier, desto bättre kommer du att kunna vårda beroende på dina kunders attityder.

3. Hand upp alla som gör research innan köp Kunder kommer alltid att undersöka produkten de har ögonen på. Många av dina potentiella kunder kommer att spendera lång tid på att jämföra din produkt med andra. Först efter att ha undersökt kommer de att vara redo att göra ett köp. Att se till att var och en av dina produkter och tjänster är tydligt definierade, från pris till förmåner, kommer att ge ditt varumärke bättre odds för e-handelskonverteringar.

Recensioner, referenser och rekommendationer Eftersom så mycket tid ägnas åt research kan det vara lika skadligt att inte ha några recensioner eller referenser som att ha dåliga recensioner eller referenser. Att be dina befintliga kunder att skicka feedback är viktigt. Det kommer att hjälpa till att omvandla potentiella kunder som befinner sig i det slutliga beslutsstadiet av köpbeslutsprocessen. Det är en avgörande del av din kundresa. Så lita inte bara på relevant innehåll utan även recensioner och referenser från befintliga kunder för att öka din försäljning.

4. Sociala medier – Vinnande väg eller nödvändigt ont? Oavsett om du älskar sociala medier eller hatar det, förväntar sig vissa av dina kunder en Facebook-sida eller en spexig tik-tok med regelbundna uppdateringar. Att synkronisera skärmar och annonser i sociala medier som är riktade tillsammans med andra kampanjer brukar vara en vinnande strategi för att driva e-handelskonverteringar. Och för besökare som inte pratar med säljare eller har någon mänsklig interaktion, kan det bästa sättet att svara på frågor vara att hänvisa till sociala medier. Social media marknadsföring och generationer Många är vi som vuxit upp med teknik och är vana vid plattformar som Tik-Tok, Facebook, Instagram och Twitter. Så det är inte konstigt att nästan alla förväntar sig att varumärken ska finnas på sociala medier. Men här gäller det att testa sig fram till vilken/vilka plattformar som passar just din målgrupp.

5. Lagerkoll Att tydligt ange hur många varor som finns kvar i lager kan vara en förutsättning för din kunds köpprocess. Att misslyckas med att visa slutsålda varor, eller varor som har begränsat lager kvar är inte bra. Det kan frustrera eller förvirra dina kunder och skada både din konverteringsgrad och förtroende. Så se till att investera, som de flesta återförsäljare gör, i ett P.O.S. system eller liknande med lagerhanteringsfunktioner inkluderade. Att göra sin research online och dubbelkolla att en vara finns i din lokala butik för att sedan upptäcka att varan minsann inte alls fanns i butiken är något som skadar din uppfattning av varumärket snabbt och såklart minskar dina chanser att lita på varumärket framöver.

6. Hur avgörande är priset? Det är viktigt att ha en grundläggande förståelse för din prismodell och var du står mot dina konkurrenter. Att inte veta var dina priser står på marknaden är farligt. Du kan göra allt annat rätt, men att prissätta dina produkter på ett orealistiskt sätt kan lätt skada din försäljning och e-handelskonverteringar. För högt och folk kommer att håna, för lågt och det verkar sänka din produkts värde (och lagret kommer att tömmas på nolltid av rabattjägare). När kunder lägger så mycket tid på research är det inte konstigt att två tredjedelar av besökarna kommer att leta efter prisinformation innan de fattar beslutet att köpa eller inte. Vikten av att hitta information om prissättning är sant för shoppare i butik såväl som online. Så länge dina konsumenter har information om hur de kan få insikter i din prissättning, kommer det att öka deras förtroende för ditt varumärke och hjälpa dem i deras köpbeslutsprocess.

7. Jämföra äpplen och päron Under köpbeslutsprocessen kommer förmodligen en konsument att jämföra produkter mellan olika e-handlare. Om du t.ex. letade efter att köpa en t-shirt och flera fanns tillgängliga på en sida, skulle du överväga pris, material, stil, färg, tillgänglighet, storlek och så vidare. Det är viktigt att ge ett unikt försäljningsargument när du visar upp produkter och tjänster online, men tricket är att göra din läxa om dina konkurrenter och se hur de visar produktinformation på sina butiker. Genom att hålla dina funktioner och fördelar synkroniserade med konkurrenterna kan dina kunder lättare jämföra och granska. Det är en fin balans, att göra det för likt kommer att göra det svårt för dina kunder att skilja mellan dina produkter och andra. Att göra förslaget för unikt kan skapa en känsla av obekantskap med ditt erbjudande, vilket skapar svårigheter i beslutsprocessen. Människor kan ha svårt att ens särskilja värdet på din produkt jämfört med resten av marknaden. Så var försiktig och försök hålla dig till trenden och med marknaden när det gäller ditt beskrivande innehåll och funktioner.

8. Tillgänglighet Att göra dina produkter och tjänster tillgängliga ger din kund fler möjligheter att köpa av dig och kan ge dig den fördelen att dina konkurrenter saknar. Titta på hur du kan ge kunderna möjlighet att köpa din produkt, t.ex. e-handelsbutik, Facebookbutik, marknadsplatser etc. Ju fler alternativ och ju fler vägar kunder kan ta för att hitta dig, desto mer sannolikt kommer du att konvertera. Vägen till köp kan ofta ta lite tid, så att vårda ditt prospekt som en långsiktig strategi på dessa kanaler kan leda till e-handelskonverteringar om ditt genomförande av innehåll och kampanjer är konsekvent, och viktigast av allt relevant. Sociala medier handlar om frekvens och relevans.

9. Speed Hastighet blir allt viktigare när det kommer till online. Oavsett om det är hastigheten på en webbplats, att gå från en sida till nästa, eller laddningshastigheten, kommer användare snabbt att lämna din webbplats om den inte är tillräckligt snabb. Hastighet är också mycket viktigt för mobilwebbplatser. Konsumenter som tenderar att titta på din e-handel från sina mobiler är vanligtvis på språng och kommer inte att ha tid att vänta på att långsamma webbplatser ska laddas. Men hastighet är inte bara en teknisk term utan det kan såklart även vara lika avgörande om du har snabb svarstid från din kundtjänst, att du kan leverera beställningarna snabbt eller erbjuder smidiga alternativ för en reklamation.

10. App- & mobil Ska vi verkligen fortfarande behöva tjata om detta 2022? Att se till att saker är responsiva (eller mobilvänliga) är avgörande för användarupplevelsen. Men även Google rankar detta högt. Hur bra är din mobilwebbplats? Är det ens mobilvänligt? Om inte, kommer Google att straffa din sajt (eller ge poäng till dina mobilanpassade konkurrenter över dig) och ditt företag kommer förmodligen att se en stadig nedgång i försäljningen. Mobilen blir så viktig att nästan alla användare kommer att sluta använda en app om den är för långsam eller dess prestanda är för dålig. Så se till att du tar dig tid att skapa en fantastisk mobilwebbplats! Många människor lägger mycket tid på att surfa via sina mobiler. Så för många gäller det att fånga det maximala antalet konsumenter via mobilen och lägga en relevant del av din marknadsföringsbudget på mobilannonsering. Några av de stora varumärkena har redan investerat i appar där användare kan köpa eller få information om produkter. Det betyder dock inte att alla företag ska utveckla en mobilapp. För en e-handel med högt antal besökare kan det vara klokt att skapa en app för en unik appupplevelse. Det skulle också tillåta dina kunder att inte behöva gå tillbaka till din webbplats varje gång. Företag bör överväga att skapa en app när det är motiverat: skulle dina användare öppna appen ofta? Om svaret är nej kanske det inte är värt att lägga tid och pengar på en app. Om svaret är ja, dags att hoppa på apptåget! En bonus är ju att man slipper betala google för att driva trafik också.

Sammanfattningsvis… Det här är några av de viktigaste faktorerna som påverkar e-handelskonverteringar på daglig basis när man överväger vilket företag köpare kommer att handla från. Genom att investera i dessa komponenter ger du en positiv upplevelse för dina kunder och påverkar deras köpbeslutsprocess. För att hålla koll på dina konkurrenter, se till att du förstår trenderna och inkluderar dem i din marknadsföringsstrategi.

Martin Zellman

Martin har arbetat med affärsutveckling, produktval, upphandling, leverantörsval och förhandling inom e-handel i många år. Efter att ha suttit i hundratals upphandlingar bidrar Martin med stöttning och insikter till ledningsgrupper, styrelser och e-handels-organisationer i de strategiska vägval som kommer att definiera företagets framgång under många år efter beslutet.

Epost: epost

Commerce Mind

Commerce Mind är ett oberoende specialistföretag inom e-handel. Vi hjälper dig med allt från KPIer till teknik och arkitektur till processutveckling och upphandling.

Läs mer om vårt erbjudande här

Tveka inte på att kontakta oss ifall du vill röra dig snabbare.