Av John Järpling

Är konvertering verkligen det viktigaste måttet?

2022-09-06

Tips

När vi på Commerce Mind träffar e-handlare börjar vi alltid med den grundläggande frågan, vad är er strategi? Växa fort, vara lönsamma, nå nya marknader osv… Det är lätt ryckas med och bara köra, och det kan absolut funka om man hittar en nisch som exploderar men med en plan kan man komma längre och effektivare.

Strategin måste sen givetvis konkretiseras till mål, exakt vilka marknader, vilken omsättning till vilket år, vilka produkter osv. Om man inte har tydliga mål så är det svårt veta vad man ska göra eller om man gör rätt eller fel saker.

Detta betyder såklart inte att man inte ska vara opportunistisk och ta en möjlighet när man ser den eller att man inte ska ompröva sina strategier och mål, men bättre att välja något än inget. En erfarenhet från livet är att det är alltid bättre ha ett mål och ta beslut, verkligheten har en tendens att forma sig efter den som är driven än den som litar på att "det löser sig".

Omsättningen bryter vi även ner på olika sätt och ett av sätten att bryta ner den är att titta på snittorder * trafik * konverteringsgrad. Och där kommer konverteringen in till slut. Det är alltså en av flera KPIer som man bör hålla koll på för att se att man når den omsättning man vill.

Kan man säga det är det viktigaste? Nej för det lever inte ensamt. Men det är en av de grundläggande mätpunkterna man använder sig av. Du bör absolut mäta den och verifiera att den verkligen stämmer. För det är lätt mäta fel så kolla och stäm av genom att t.ex. verifiera din GA-data med ordrar i ditt ERP.

Konverteringsgrad är dessutom lätt att stirra sig blind på. Man måste ju tänka på vad den kommer från. Om den är låg, är det för du har köpt fel trafik? Eller för du har för dåligt erbjudande till marknaden, eller är det UX- eller tekniska problem på siten? Är den hög, kanske du har för lite trafik till siten?!

Konverteringsgraden kan används till så många saker givetvis, genom att följa den över tid kan man se om kampanjer, justeringar i användarupplevelsen eller förändringar i sortiment ger effekt. Gör man många förändringar hela tiden är det såklart svårt veta vad som förklarar förändringen, men är man systematisk och har en datadriven approach kan man få ut ovärderlig information.

"No man is an island", och samma sak gäller med dina KPI:er, de samverkar och är i sig inte oviktiga eller extra viktiga. Vi brukar kalla dem för "KPI-kompisar" som påverkar varandra. KPI:er är verktyg för att se om/hur du är på våg nå målen för din strategi. Som hjälper dig justera vad du gör och planera dina aktiviteter. Inte konstigare än så.

John Järpling

John är projektledaren bakom e-handelsframgångar som NA-KD.com, Lyko.com och Coop.no online daglivaruhandel. Förutom att leda några av Nordens mest uppmärksammade ehandelsprojekt har han drivit produktutvecklingen av två olika ramverk på Episerver/Optimizely Commerce och commercetools.

Med mer än 20 års erfarenhet av mjukvaruutveckling, projektstyrning för e-handel, organisationsförändring och med en extraordinär känsla för att bygga effektiva team är John en tillgång för alla företag som vill något extra med sin e-handelsförsäljning.

Epost: epost

Commerce Mind

Commerce Mind är ett oberoende specialistföretag inom e-handel. Vi hjälper dig med allt från KPIer till teknik och arkitektur till processutveckling och upphandling.

Läs mer om vårt erbjudande här

Tveka inte på att kontakta oss ifall du vill röra dig snabbare.