Av John Järpling

5 tips på hur man kan utnyttja sina butiker online – eller är det tvärtom?

2022-01-17

Tips & Omnikanal

Har man e-handel och butiker så finns det några mer eller mindre enkla saker man kan göra för att koppla ihop butikerna med e-handeln, dels för att skapa en omnichannel upplevelse för slutkunden, dels för att promota e-handeln i butik eller tvärtom har visat sig ge en synergieffekt som ökar omsättningen generellt. Jag vet till och med vissa brands som helst inte säljer till företag som är pureplayers, att ha en butik är en fördel, använd den i marknadsföringen.

1. Marknadsför e-handeln i butik!

Berätta i butiken att ni har en ehandel, om ni etablerar en ny butik och marknadsför er butik kommer er online handel från samma område öka. Butiker föder online genom trovärdighet och en känsla av trygghet. Gör det enkelt hitta era fysiska butiker i er ehandel, göm inte butikerna långt borta i en undermeny, att ni har butiker bygger trovärdighet.

2. Pusha kunderna till att slå upp era varor online när dem är i butiken.

Hjälp kunderna hitta samma vara online som i butiken, sätt QR koder på hyllkanten som leder till samma vara online. Låt kunden själv se mer säljande texter och specifikationer. Var inte rädd för att kunderna ta upp sina mobiler och kollar upp era varor. En kund som börjar jämföra en befintlig vara i butiken mot online köp är mer trolig handla varan i butiken än om man inte kollar upp den, eftersom man är sugen på varan och väljer mellan ta den direkt eller vänta ett par dagar, dem flesta vill då ta den direkt.

3. Erbjud click and collect!

Erbjud hämta i butik i er ehandel, och återigen: promota i butiken att man kan hämta i butiken så personer där tänker på att beställa till butiken. Se till man kan lägga till nya saker i samma köp när man hämtar. En person som går in i butiken ger bra möjligheter till up-sell såklart.

4. Locka till shopping i andra kanaler

Låt dem olika kanalerna putta kunder till dem andra aktivt. Maila ut rabattkoder som bara gäller i butik. Läggen lapp i kassen med varorna i butiken meden kod som bara gäller online.

5. Social-shopping

Våga prova social-shopping, erbjud videoassisterad handel i butiken via hemsidan eller ha event i butiken med demonstrationer och erbjudanden som sänds online. Gjort rätt brukar konverteringen bli fantastiskt på den typen av funktioner och aktiviteter.

För hjälp med att omsätta dessa tips i praktiken för er så hör av er till oss på Commerce Mind, vi är experter på att hjälpa kunder röra sig fortare!

John Järpling

John är projektledaren bakom e-handelsframgångar som NA-KD.com, Lyko.com och Coop.no online daglivaruhandel. Förutom att leda några av Nordens mest uppmärksammade ehandelsprojekt har han drivit produktutvecklingen av två olika ramverk på Episerver/Optimizely Commerce och commercetools.

Med mer än 20 års erfarenhet av mjukvaruutveckling, projektstyrning för e-handel, organisationsförändring och med en extraordinär känsla för att bygga effektiva team är John en tillgång för alla företag som vill något extra med sin e-handelsförsäljning.

Epost: epost

Commerce Mind

Commerce Mind är ett oberoende specialistföretag inom ehandel. Vi hjälper dig med allt från KPIer till teknik och arkitektur till processutveckling och upphandling.

Läs mer om vårt erbjudande här

Tveka inte på att kontakta oss ifall du vill röra dig snabbare.