Av John Järpling

Mina strategier för att hitta utvecklar-konsulter.

2022-05-04

Insourcing, Organisation & Projekt

Nyligen på ett uppdrag behövde vi förstärka teamet med fler utvecklare. Då vi byggt upp teamet med enskilda individer från olika konsultbolag och egenkonsulter så var det inte att bara ringa leverantören och säga vi behövde förstärka teamet, det fanns ju ingen leverantör. Dags kavla upp armarna själv helt enkelt. Att hitta grymma utvecklare i dagens marknad är en utmaning, alla har fullt upp och priserna är höga, men var börjar man ens leta? Jag satt mig ner och tog fram 3 olika strategier för att kasta ett så stort nät som möjligt.

Innan vi kastar oss in i olika tillvägagångs sätt ska tänkte jag först beröra filosofin i att hitta rätt person, en vän och före detta kollega beskrev sin filosofi i att rekrytera och det kändes bara rätt. Vad är det då?

  • Det är bättre få många CVn och titta på än få, det ger större urval helt enkelt.

  • Ha så få hårda krav som möjligt (erfarenheten är att särskilt kvinnor avskräcks av långa tekniklistor, kan dem inte allt söker dem inte).

  • Beskriv vad som gör arbetsplatsen kul. Få många vilja våga söka!

Det är inte svårare än så, sen att utforma en annons eller text som ger resultat för just dig, det kräver öppet sinne och testa, testa och testa.

1. Konsultbolag

Efter ganska många år i branschen har jag genom åren jobbat upp kontakter med ett antal kända konsultbolag som är pålitliga, bra jobba med och som har en lagom mängd personer anställda med bra kompetens. Så det var bara sätta mig ner och maila, sms:a och ringa alla mina kontakter där. När man kontaktar konsultbolagen är det viktigt man har en rimligt tydlig men enkel lista på krav som ska uppfyllas, gärna i 2 steg med absolut måste och bra. Det kan tex vara språkkrav eller teknikkrav.

Man ska vara med på att man kommer få många CVn som oftast är halvrätt. Konsultbolagen har ju personer på bänken eller på väg ut ur uppdrag och kommer försöka profilera dessa personer att passa. Har du skrivit några krav kommer sannolikt deras CV skrivas om så att dina buzzwords kommer in i skills listor eller uppdragsbeskrivningar. Konsultbolagen kommer också gå bakåt i sina underkonsultkontaktsled och fråga. Det här bygger kedjor där alla ska ha en cut mellan. I slutet sitter en egenkonsult eller annat konsultbolag som får 750 kr när du betalar 1250 kr/h. Jag har varit med om upp till 4 bolag mellan i kedjor som dessa. Det är i princip inget fel mer än att min erfarenhet är att det inte är dem bästa experterna man hittar i en så lång kedja. Det är viktigt att man genomför en ordentlig intervju med konsultförslag som kommer på detta sätt, kollar av erfarenheten så gott det går.

2. Kontakter

Det är utan tvekan den absolut bästa metoden för att hitta bra och kompetenta personer, men kräver att man har ett brett nätverk av personer som gillar det man gör och vet att om man rekommenderar någon så kommer den inte hamna i ett helvete. Steg 1 är såklart höra direkt med personer man känner men lika viktigt är eras vänner och nätverk.

Jag valde att tänka igenom vad som kan locka duktiga personer och formulerade en mer personlig pitch med vilka man ska jobba med och deras kompetens, vad målet med projektet är och vad vi behövde för hjälp. Sen var det bara börja kontakta alla duktiga utvecklare och andra personer med brett utvecklarnätverk man jobbat med genom åren och be om hjälp. Här handlar det mycket mer om att bygga personliga relationer och om det kommer ett tips ödmjukt få kontaktkinfo och ringas vid. Givetvis behöver man göra en intervju och se att man kulturellt klickar etc. Men min erfarenhet är att om en grym utvecklare rekommenderar en annan person som duktigt så kommer den personen vara grym med, då kommer teknik lösas sig snabbt. Doing överträffar knowing alla dagar i veckan.

3. Random / Marknadsföring

Mitt sista hopp stod till slumpen på två olika sätt.

Sociala medier

Jag spelade in en film med mobilen där jag beskrev kort vad jag sökte där jag försökte vara trevlig, inte snacka business corp-speak och bara sticka ut lite. Ut med filmen och tillhörande förtydligande text på linkedin och jag bad lite personer jag känner dela den så den fick lite spridning. Det gav faktiskt en hel del leads, dock av väldigt varierande kvalitet. Men jag blev inte direkt överöst av kassa CVn utan fick en hel del bra leads, så värt ändå. I värsta fall blev det lite linkedin marknadsföring. "Jag finns!"

Sökningar

Satte jag mig helt enkelt ner vid datorn och googlade efter bolag som jobbade med liknande saker som vårt projekt ska lösa eller tekniker vi jobbar med och mailade/ringde dem om konsulter och tips. Detta gav väldigt bra resultat, flertalet oerhört kvalificerade tips. Eftersom distans i dagens verklighet inte är något problem så är ett tips på en konsult som sitter 100 mil bort lika bra som en som sitter 100 m bort. Det är kompetensen som avgör.

När man väl har ett CV eller en kontakt så är det dags för intervjun, det är ett annat problem som får komma i en annan text. Det är kanske det svåraste som finns. Men som sagt, först måste man ha en strategi för att ens får tag i någon att intervjua.

John Järpling

John är projektledaren bakom e-handelsframgångar som NA-KD.com, Lyko.com och Coop.no online daglivaruhandel. Förutom att leda några av Nordens mest uppmärksammade ehandelsprojekt har han drivit produktutvecklingen av två olika ramverk på Episerver/Optimizely Commerce och commercetools.

Med mer än 20 års erfarenhet av mjukvaruutveckling, projektstyrning för e-handel, organisationsförändring och med en extraordinär känsla för att bygga effektiva team är John en tillgång för alla företag som vill något extra med sin e-handelsförsäljning.

Epost: epost

Commerce Mind

Commerce Mind är ett oberoende specialistföretag inom ehandel. Vi hjälper dig med allt från KPIer till teknik och arkitektur till processutveckling och upphandling.

Läs mer om vårt erbjudande här

Tveka inte på att kontakta oss ifall du vill röra dig snabbare.