Av Martin Zellman

Kundcase Thule - Bring your life

2025-11-04

Kundcase

Friluftsföretaget Thule har byggt en växande och global närvaro inom sin specifika nisch; att utveckla och konstruera utrustning som gör det enkelt för människor att leva ett aktivt liv. År 2024 omsatte företaget 9,5 miljarder kronor och var verksamma i 138 länder.

Det anrika företaget – Thule grundades redan 1942 – tog nyligen ett beslut om att expandera sin digitala försäljning direkt till konsument och ville med anledning av det modernisera sin arkitektur och sitt sätt att arbeta. Bland annat behövde företagets dåvarande e-handelsplattform ses över, berättar Jessica Eriksson, som är Director Global Online Solutions på Thule. Den nya plattformen skulle uppfylla flera viktiga funktioner som att vara kompatibel med en global närvaro och fungera ihop med Thules omnistore-koncept. Men även om kravlistan var tydlig så fanns det en rad potentiella plattformsleverantörer som kunde vara aktuella och för att säkerställa att valet skulle bli så bra som möjligt, valde Thule att vända sig till Commerce Mind.

"Det fanns några givna kandidater och även om vi själva kunde gissa vilka de är så har vi inte erfarenhet av dem. Då känns det skönt med någon som kan komma utifrån och hjälpa till i den processen, och även informera om alternativ som kanske inte fanns på vår radar"

- Jessica Eriksson, Director Global Online Solutions 

Rickard Jönsson och Martin Zellman på Commerce Mind som arbetat med Thule.

”Trovärdiga, ärliga och enkla att samarbeta med” 

Hon anser att Commerce Mind på ett utmärkt sätt kunde guida Thule genom den process som följde. Företagens samarbete kom att inkludera allt från strategi och upphandling till integrationer, processer och arbetssätt. Jessica Eriksson beskriver två specifika saker med samarbetet som extra värdefulla. Den ena var just att Commerce Mind gjorde en gallring av vilka leverantörer som var värda att titta närmare på och den andra var att de kunde förse Thule med kontakter till referenser, det vill säga andra företag som på ett ärligt sätt kunde beskriva för- och nackdelar med olika alternativ. Jessica Eriksson sätter ord på hur osäkerheten och hur Commerce Mind stöttar:

"Plattformsleverantörer är ofta jätteglada för att ge referenser. Men man vill ju gärna ha oberoende referenser, och där känns Commerce Mind trovärdiga, ärliga och enkla att samarbeta med" 

Petter Mattsson, Head of Platform på Thule, är inne på samma linje:

"Att få möjlighet att prata med människor som jobbat med Commerce Mind tidigare och som redan har valt olika lösningar, och få en ocensurerad bild av deras upplevelser av upphandling, daglig drift och implementation – helt enkelt att få fler nyanser – var väldigt värdefullt" 

”Inside information” innan det är för sent

Petter Mattsson - om hur givande samarbetet var:  

"Dessutom hjälpte Commerce Mind till med konkreta förberedelser inför Thules möten med leverantörer. Företaget gav bland annat tips på lämpliga frågor att ställa."

Ibland väljer ju säljande part att undvika att svara tydligt på frågor som du ställer och ibland vet man ju inte vilka frågor som är kritiska att ställa, konstaterar han.

Oftast är det detaljerna som avgör och de är jättesvåra att fånga i en upphandling för det är så otroligt mycket att tänka på. Så det gäller att hitta de detaljer som är kritiska för vår affär och vår implementering och undersöka de delarna så att man är säker på att de fungerar. Det har Commerce Mind kunnat hjälpa oss med. Petter Mattsson om vad som var helt avgörande:

"Just att Commerce Mind är oberoende – företaget erbjuder varken någon egen e-handelsplattform eller får ersättning från några leverantörer"

Han får medhåll av sin kollega Johan Alkesund, som är Head of Development på Thule:

"Det är viktigt för det ger en känsla av seriositet. De har inget egenintresse i vilken plattform vi väljer utan de tänker utifrån vårt perspektiv och vad som passar oss bäst. Valet låg hos oss men Commerce Mind vägledde på ett snyggt sätt som gjorde att man aldrig kände sig påtvingad någonting.

Pratar du direkt med leverantörerna så vill de förstås sälja sina plattformar. Frågar du dem så fungerar allting. Då kan Commerce Mind ge en mer komplett bild eftersom de har sett hur saker fungerar i verkligheten. Som kund får du ”inside information” som du annars inte hade fått förrän du redan gått in i ett avtal och börjat implementera och då är det för sent."  

”Drar sig inte för att vara lite obekväma”

Utöver att hjälpa till med den strategiska affärsprocessen har Commerce Mind varit involverade och stöttat i implementeringen av den nya e-handelsplattformen. Under de månader som samarbetet pågått har trion på Thule identifierat ytterligare en parameter med Commerce Mind som de gärna lyfter fram. Petter Mattsson, Head of Platform igen:

"De drar sig inte för att vara lite obekväma. Vi vände runt på saker och ting ett antal gånger. Det var ganska frustrerande men i slutändan så tror jag att det var väldigt nyttigt."

Johan Alkesund, Head of Development fyller i:

"De ställde de frågor som vi kanske inte hade tänkt på men som vi faktiskt behövde svaren på."

Alla tre beskriver Commerce Mind som prestigelösa, trevliga och enkla att ha att göra med. Dessutom kunde Commerce Mind vara behjälpliga i ytterligare ett lite mer praktiskt avseende. När samarbetet hade kommit så pass långt att den nya plattformen var vald och implementeringen skulle påbörjas, behövdes nämligen även en plattform för integrationer och köhantering i e-handeln.

Petter Mattsson, Hanna Lönnqvist och Johan Alkesund från Thule.

”En pusselbit som föll på plats”

Commerce Mind har för det ändamålet byggt en egen open source-tjänst, Nexus, som deras kunder får lov att använda utan kostnad. Johan Alkesund igen:

"Det var också en pusselbit som bara föll på plats. Vi utvärderade så klart deras lösning mot andra men kom fram till att det här är precis det vi behöver. Och anledningen till det är ju att de har byggt den utifrån sin egen erfarenhet från branschen där många företag förstås har liknande utmaningar."

Samarbetet mellan Thule och Commerce Mind har fungerat så pass bra att Thule så småningom valde att använda sig av Commerce Minds tjänster i ytterligare en upphandling, den här gången av en Marketing Automation-plattform. Även den delen av samarbetet har fungerat utmärkt, tycker Jessica Eriksson:

"Commerce Mind har inte något att vinna eller förlora på de val vi gör utan de är bara intresserade av att det ska bli bra för oss. Samarbetet är väldigt avslappnat och lättsamt. Vi ser dem som tillfälliga kollegor snarare än som en leverantör."

Gänget på Thule skulle inte tveka att rekommendera andra att också vända sig till Commerce Mind om de står inför en förändring av sin e-handelsverksamhet. Johan Alkesund avslutar:

"Jag tänker att om du testar Commerce Mind och mot förmodan känner att det här var inte för mig, så är det inte jättemycket pengar du förlorar. Så det är absolut värt att ge det ett försök. Risken att du förlorar pengar är mycket större om du inte gör det."

Martin Zellman

Martin har arbetat med affärsutveckling, produktval, upphandling, leverantörsval och förhandling inom e-handel i många år. Efter att ha suttit i hundratals upphandlingar bidrar Martin med stöttning och insikter till ledningsgrupper, styrelser och e-handels-organisationer i de strategiska vägval som kommer att definiera företagets framgång under många år efter beslutet.

Epost: epost

Commerce Mind

Commerce Mind är ett oberoende specialistföretag inom e-handel. Vi hjälper dig med allt från KPIer till teknik och arkitektur till processutveckling och upphandling.

Läs mer om vårt erbjudande här

Tveka inte på att kontakta oss ifall du vill röra dig snabbare.